نوع همکاری : مجری
کارفرما : دانشگاه علوم پزشکی یاسوج
سال طرح : 1392
مشاهده سایر طرح های محمدطاهر رضانژاد
مقدمه و هدف‎:‎‏ بحث سلامت و مسایل مربوطه به بهداشت و درمان مردم همواره از چالش های دولت ها بوده است. میزان ‏رضایتمندی مردم از خدمات ارائه شده در مراکز بهداشتی و درمانی فاکتور مهمی جهت سنجش عملکرد دولت ها در حیطه ‏بهداشت و درمان است. طرح تحول با هدف بهبود خدمات ارائه شده در سطح کشور اجرا شد. اين طرح شامل هفت محور است و ‏انتظار می رود بعد از گذشت یک سال و نیم از اجرای طرح میزان رضایت مردم از خدمات ارائه شده در مراکز درمانی افزایش یافته ‏باشد. لذا مطالعه حاضر با هدف مقایسه رضایت مددجویان از خدمات بیمارستان های استان کهگیلویه و بویراحمد قبل و بعد از ‏اجرای طرح تحول ‏نظام سلامت انجام شد. ‏ مواد و روش ها: مطالعه حاضر یک مطالعه مقطعی و توصیفی تحلیلی است. داده های مطالعه با استفاده از پرسشنامه های ‏رضایت سنجی وزارت بهداشت و محقق ساخته و دارای روایی و پایایی مطلوب در بازه های زمانی 6 ماه دوم سال 1392(554 ‏نفر) گردآوري و تحلیل شدند. ‏ نتایج: 40.1% از نمونه ها رضایت کامل از نحوه پذیرش داشتند. 33.4% از خدمات کادر پزشکی رضایت کامل و 66.6% رضایت ‏متوسط داشتند. 47.1% از خدمات پرستاری رضایت کامل و 50.7% رضایت متوسط داشتند. از خدمات هتلینگ و رفاهی نیز ‏‏18.1% رضایت کامل و 67.3% رضایت متوسط داشتند. ‏ بحث و نتيجه گيری: نتایج مقایسه حاضر گویای آن است که میزان رضایت کامل از خدمات ارائه شده در کلیه شاخص های ‏مورد بررسی نسبتا خوب و قابل قبول بوده است. با این وجود رضایت از خدمات هتلینگ و رفاهی به نسبت دیگر موارد مقایسه ‏شده چندان مطلوب نبوده است و نیاز به بررسی های بیشتر دارد. از علل احتمالی رضایت کمتر از خدمات رفاهی و هتلینگ می ‏توان به کمبود فضای ‏فیزیکی، کمبود امکانات و تجهیزات، شلوغی بخش ها، کمبود پرسنل پرستاری و ... اشاره کرد. ‏ کلمات کلیدی: رضایت‏، مددجو، طرح تحول، نظام سلامت